De beweegmakelaars van de Sport Federatie Berkelland (SFB) kregen vragen van medewerkers van Buurtzorg Eibergen-Rekken over hoe wij het opstaan na een val oefenen bij onze valpreventiegroepen. De SFB werkt graag vraaggericht en de beweegmakelaars hebben n.a.v. deze vraag een workshop in elkaar gezet voor medewerkers van thuiszorgorganisaties.

Op dinsdagmiddag 7 maart deden 20 thuiszorgmedewerkers mee aan de gratis workshop in gymzaal de Rekstok in Eibergen. Na de warming up op muziek en een balspelletje, zoals we die bij de valpreventiecursussen ook aanbieden, werd met een quiz de kennis getest over het voorkomen van valincidenten bij ouderen. Hoe vaak vallen ouderen, wat zijn de grootste oorzaken en waar komen de meeste valongevallen voor?

Daarna oefenden deelnemers het opstaan na een val en de verschillende stappen hierin. Heel handig om te weten hoe dit aan te pakken voor hun werk om als tips aan clienten mee te geven. Aan het eind van de workshop kregen deelnemers nog een beter inzicht in het SFB valpreventieprogramma en het werk van de beweegmakelaar.

Al met al was het een nuttige workshop, die wij graag vaker willen organiseren. Heeft u vragen over valpreventie, beweegmakelaar, beweegadvies of vragen over sport en bewegen in het algemeen? Neem dan contact op met de Sport Federatie Berkelland via info@sportfederatieberkelland.nl of bel 0545-476727.

Jeugd-jongerenNieuws