Een buitenruimte die uitnodigt om te bewegen en te ontmoeten, voor meer levendigheid in de wijk ‘Het Loo’ in Ruurlo, dat was het idee van de werkgroep van het lokale Sportakkoord. De werkgroep, bestaande uit medewerkers van Sius, Zozijn, Welzijn Voormekaar en Sport Federatie Berkelland, is op zoek gegaan naar een passende en haalbare vorm om dit te kunnen realiseren. De keuze is gevallen op ‘De Kwiek Beweegroute’.

Kwiek is een wandel- en beweegroute die gebruik maakt van het bestaande straatmeubilair in de wijk. Er zijn weinig aanpassingen en toevoegingen nodig om er een uitnodigende beweegroute van te maken. Op de route van ongeveer 1,5 kilometer zijn verschillende oefeningen om balans, kracht en het uithoudingsvermogen te trainen.

De route ligt er nog niet. Donderdag 8 december is daarvoor wel een belangrijke eerste stap gezet. Een groep van 8 vertegenwoordigers van betrokken partijen en inwoners zijn de wijk in getrokken om de route en de oefeningen vast te leggen. Strategische punten zijn meegenomen in de route zodat het aantrekkelijk wordt voor heel Ruurlo. Zo is er voor gekozen het startpunt te laten grenzen aan het Kerkplein en komt de route langs verschillende woonlocaties van senioren. De opening van de route volgt in het voorjaar van 2023.

De route is van iedereen. We hopen dat veel inwoners er profijt van hebben. Je kunt de route alleen, met zijn tweeën of in groepsverband lopen en is geschikt voor mensen in een rolstoel. Een deel van de oefeningen kan vanuit de rolstoel worden gedaan. Het is ook leuk de route te gebruiken als warming-up voor het sporten. De komende maanden gaat de werkgroep aan de slag om de route en de mogelijkheden hiervan op de kaart te zetten in Ruurlo. U zult er vast nog veel over lezen!

De Kwiek Beweegroute Ruurlo wordt mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Leefkrachtbudget van Menzis en het Sportakkoord Berkelland.