In mei zijn we in samenwerking met ASV Eibergen gestart met de Berkellandse Wandel Challenge, als onderdeel van de Nationale Diabetes Challenge van de Bas van de Goor Foundation. Inmiddels zijn we 20 weken verder en is de challenge achter de rug. Hoe was het om mee te doen aan de challenge en wat levert het je op? Dat vroegen wij aan Simone, één van de deelnemers van de challenge.

1. Hoe ben je in contact gekomen met de challenge?
Via diëtiste/ leefstijlcoach Geralda Klumpers van JUCE diëtistenpraktijk. Ik deed mee aan de Gezonde Leefstijl Interventie SLIMMER* in Eibergen, tijdens één van de bijeenkomsten wees Geralda ons erop dat we mee konden doen aan de Diabetes Challenge.

2. Wat vind je van de challenge?
Heel erg leuk, het was echt een leuke groep, het was qua tempo goed bij te houden. Ook de langzamere deelnemers kregen voldoende aandacht. Iedereen kon op zijn eigen niveau meedoen, dankzij de goede begeleiding van trainster Lian Acda van ASV Eibergen. We raakten elkaar ook nooit kwijt natuurlijk omdat we veel op de atletiekbaan liepen.

3. Heb je gemerkt dat je gezondheid vooruit is gegaan door je deelname aan de challenge?
Jazeker, ik heb meer conditie en meer adem. Dat merk ik vooral in de kleine dingen zoals wanneer ik de trap op loop, ik ben nu niet meer zo snel buiten adem zoals vroeger. Ik voel mij er echt fitter door. Het wandelen bij de challenge was echt even een moment voor mezelf, even weg uit de drukte van thuis. Dat gaf mij ook ontspanning.

4. Ben je meer gaan bewegen door de challenge?
Ja, ik fiets meer en wandel meer alleen en samen met mijn kinderen ga ik er ook vaker op uit.

5. Ga je door met bewegen na de challenge?
Ik ga vanaf volgende week meedoen met de dinsdagochtendgroep hier bij ASV Eibergen, de wandeltraining niveau bewegen. Daarnaast ga ik 2 keer per week extra voor mijzelf wandelen.

6. Heb je tips ter verbetering van de challenge?
Er mogen wat mij betreft meer en vaker zorgprofessionals meewandelen om iets te vertellen over gezondheid- en beweging gerelateerde onderwerpen.

De Sport Federatie Berkelland gaat na dit succes van de eerste Berkellandse Wandel Challenge natuurlijk door met een nieuwe challenge in 2022. Dit keer in Ruurlo. Heb je ook interesse om mee te doen en 20 weken mee te wandelen en te werken aan een gezonder en actiever leven voor slechts €10? Geef je dan alvast op via info@sportfederetieberkelland.nl of 0545-476727 of kijk op www.sportfederatieberkelland.nl

*SLIMMER is een twee jaar durende interventie waarbij je individueel en in groepsverband gaat werken aan een gezonde leefstijl, onder begeleiding van een fysiotherapeut, diëtiste en leefstijlcoach. Het eerste half jaar ga je samen bewegen. Aan het eind van deze periode helpt de beweegmakelaar met het vinden van een plek waar je structureel kunt blijven bewegen, bij een lokale vereniging, sportgroep of individueel.

Op de foto: Simone met beweegmakelaar Nienke van Sport Federatie Berkelland