Het is al ruim een maand geleden dat 15 deelnemers een start hebben gemaakt aan het valpreventieprogramma Beweeg Zeker van de Sport Federatie Berkelland. Acht deelnemers uit Ruurlo en zeven deelnemers uit Borculo gaan 12 weken lang werken aan bewustwording, kennis en vaardigheden rondom het voorkomen van een val.

De eerste 4 weken zijn we begonnen met kracht- en balansoefeningen in combinatie met het delen van kennis en ervaringen. Afgelopen week stond het oefenen met balansoefeningen in situaties die overal kunnen voorkomen op het programma. Zo gingen de deelnemers onder andere oefenen om over het ‘Belgische trottoir’ te lopen, materialen in een nagemaakt keukenkastje te leggen en het op- en afstappen van stoepjes en traptreden. Uiteraard mochten de balanceerwip en scheve hellingen niet ontbreken.

Om de deelnemers uit te dagen zijn er na een paar oefenrondes extra taken toegevoegd. Zo moesten de deelnemers met een paraplu lopen, een bal op een pylon balanceren en een dienblad met bekertjes recht overeind houden.
Na de les werd het huiswerk en de opdrachten voor de volgende keer besproken onder het genot van een kopje koffie of thee.

In het voorjaar van 2024 starten we met een nieuwe cursus valpreventie. Heeft u interesse om deel te nemen, meldt u zich dan direct aan zodat u zeker bent van een plek voor deelname. Heeft u vragen over de cursus neem dan contact op via info@sportfederatieberkelland.nl of 0545-476727.