Hoe houd je als club je leden betrokken?

Hoe houd je als sportvereniging in deze tijd toch een goed contact met je leden? Dat was één van de onderwerpen van de webinar van InStart2Create en Sportservice Doetinchem. Enkele tips die in deze webinar naar voren kwamen:

Blijf communiceren ook als het goed gaat

Blijf altijd communiceren met je leden, vrijwilligers, trainers en sponsoren ook als het minder goed gaat. Juist als het goed gaat ben je snel geneigd om achterover te leunen, dat deed Nokia (tot 2012 wereldmarktleider in mobiele telefoons) ook destijds en werd daarna compleet van de kaart geveegd door de concurrentie.

De KNSB geeft als tip: Heb je als bestuur/vereniging niks te melden of zijn er geen ontwikkelingen die gedeeld hoeven te worden, communiceer dan toch. Laat aan de leden zien wat je als bestuur doet en wat er op de achtergrond speelt. Zonder dat je daar te veel specifieke informatie over prijsgeeft. Niet communiceren is ‘not done’. Vooraf communiceren geeft binding en zorgt voor vertrouwen binnen de vereniging.

Andere creatieve brainstorm tips in coronatijd

‘De hoe vraag stellen’

Als het minder goed gaat met je vereniging wordt meestal alleen gesproken over wàt er misgaat en vaak loop je dan vast. Wat moet je dan doen? Je kunt jezelf als bestuur of commissie altijd de vraag stellen: ‘Hoe zorgen we dat zaken beter kunnen lopen? Begin de vraag met hoe, daarmee stel je een open vraag en denk je in oplossingen.

‘Draai de vraag om-theorie’.

Hoe zorgen we ervoor dat we absoluut géén contact met leden, trainers, vrijwilligers en sponsoren onderhouden? Loop alle antwoorden na. Zijn hiervan zaken herkenbaar voor je eigen vereniging? Je zult zien dat er in elk idee iets zit waar je wat mee kunt en vaak kom je erachter dat je misschien toch niet altijd even goed communiceert met je leden. Het is een spiegel die je jezelf voorhoudt als vereniging.

‘De absurd denken-theorie’.

Een andere theorie om leden betrokken te houden is de ‘absurd denken-theorie’. Bij deze theorie zijn er geen grenzen. Schrijf een aantal absurde ideeën op om je leden betrokken te houden in deze tijd. Ze mogen totaal onrealistisch zijn. Kies uit deze lijst een aantal ideeën die eruit springen. In elk absurd idee zit iets concreets, het staat ergens voor. Er is één valkuil, ga het absurde idee niet letterlijk uitvoeren, maar ga na waar het voor staat.

Een voorbeeld uit Vlaardingen waar de vraag was hoe ze meer 55 plussers in beweging konden krijgen. Het absurde idee was om elke wachtruimte bij de kapper, de dokter en het gemeentehuis in Vlaardingen om te bouwen tot een sportwachtruimte waar je niet meer kan zitten maar alleen maar kunt sporten. Het concrete idee hieruit was om wachtkamers sportiever te maken met fitnessmaterialen en instructievideo’s erbij. Na 6 maanden resulteerde dit door gezamenlijke inspanningen van fysiotherapeuten en diëtisten in 5 gezonde wachtkamers waar patiënten eerder op hun afspraak kwamen om aan hun 30 minuten beweging per dag te kunnen komen.

Leuke voorbeelden om leden betrokken te houden:

  • Drive-in bioscoop op de parkeerplaats van de voetbalclub FC Midtjylland in Denemarken, zo houden ze als club toch contact met hun aanhang. Klik hier voor meer info. 
  • Plantjes aan de deur hangen bij 60+ leden met een boodschap van de club.
  • Alles in één feest: Alles wat de clubleden deze periode missen kan straks als het weer mag allemaal op één dag ingehaald worden op het alles in één feest. 

Voor meer creatieve ideeën kijk op www.start2create.nl.