Beweeg weetjes & tips – De beweegrichtlijnen

Beweeg weetjes & tips à De beweegrichtlijnen

Bewegen is goed, meer bewegen is beter
De beweegrichtlijnen geven aan hoeveel je minimaal moet bewegen. De positieve effecten van bewegen werken volgens een continuüm, een stijgende lijn. Meer beweging is dus altijd beter! Of dit nu vaker, langer, of intensiever is. Een advies dat voor iedereen geldt, ongeacht leeftijd, is om minder te zitten. Maar hoeveel moet je bewegen om gezond te blijven? En is dat hetzelfde voor bijvoorbeeld kinderen, ouderen en mensen met een beperking? 
Hieronder vind je een overzicht van de verschillende beweegrichtlijnen voor verschillende doelgroepen.

De beweegrichtlijnen voor kinderen
Voor kinderen van 4 tot 18 jaar geldt de volgende beweegrichtlijn:
– Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
– Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
– Doe minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.
– En: voorkom veel stilzitten.

Voor kinderen jonger dan vier jaar geven de beweegrichtlijnen, wegens gebrek aan onderzoek, geen advies. Voor hen is het belangrijkste dat ze gevarieerd bewegen en motorische vaardigheden aanleren.

De beweegrichtlijnen voor volwassenen
De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen is als volgt:
– Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
– Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
– Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
– En: voorkom veel stilzitten.

De beweegrichtlijnen voor ouderen
Voor ouderen gelden dezelfde beweegrichtlijnen als voor volwassenen. Maar aangevuld met balansoefeningen. Een goede balans zorgt ervoor dat je je evenwicht makkelijker houdt en minder snel valt. Balansoefeningen zijn oefeningen gericht op het verbeteren van je evenwicht terwijl je staat of beweegt, zoals op één been staan, voet voor voet over een lijn lopen of een voorwerp van de grond oprapen. Maar denk ook aan activiteiten als yoga, ballet, pilates, of turnen.

De beweegrichtlijnen voor mensen met een fysieke beperking
Sport en bewegen is voor mensen met een fysieke beperking niet vanzelfsprekend. Soms is het lastiger of zijn er aanpassingen nodig zodat beweegactiviteiten beter aansluiten bij hun mogelijkheden. Daarom zijn de beweegrichtlijnen voor mensen met een fysieke beperking net iets anders.
Voor mensen met een fysieke beperking geldt:
– Elke vorm van beweging telt en heeft een positief effect.
– Kies zelf de manier van bewegen die binnen je eigen grenzen past.
– Maak bewegen een vast onderdeel van je dagelijks leven.

De beweegrichtlijnen voor mensen met een verstandelijke beperking
Ook voor mensen met een verstandelijke beperking is sport en bewegen niet vanzelfsprekend. Voor de meeste personen geldt dat zij in meer of mindere mate afhankelijk zijn van hun sociale omgeving (ouders, familie, de woonlocatie of zorginstelling). Soms is het lastiger of zijn er aanpassingen nodig zodat beweegactiviteiten beter aansluiten bij hun mogelijkheden. Daarom zijn de beweegrichtlijnen voor mensen met een verstandelijke beperking net iets anders.
Voor mensen met een verstandelijke beperking geldt:
– Bewegen is goed, meer bewegen is beter. 
– Sta vaker op of wissel van houding.
– Voeg een extra beweegmoment aan je dag toe!

Intensiteit van bewegen
Sporten en bewegen kan met verschillende intensiteit. Hardlopen kost meer inspanning dan wandelen en traplopen is meestal intensiever dan yoga. Intensiteit is te verdelen over licht, matig en zwaar.

Bij licht intensieve lichamelijke activiteit is er geen sprake van verhoogde hartslag of versnelde ademhaling. Denk hierbij aan afwassen, musiceren, klussen in huis of bijvoorbeeld yoga.
– Matig intensieve lichamelijke activiteit zorgt voor een verhoogde hartslag en een versnelde ademhaling. Matig intensieve activiteiten zijn wandelen, fietsen, trampoline springen of paardrijden.
– Iemand die zwaar intensief lichamelijk actief is gaat zweten en raakt buiten adem. De meeste actieve sporten vallen in deze categorie (bijvoorbeeld voetbal, hockey, hardlopen, squash of wielrennen).
– Daarnaast is stilzitten (zitgedrag) een aparte categorie, waarbij je helemaal niet beweegt. Hieronder vallen alle activiteiten waarbij je niet of nauwelijks meer energie verbruikt dan in rust. Over het algemeen geldt dit voor activiteiten die je zittend of liggend uitvoert (bijvoorbeeld: lezen, TV kijken, computeren, gaming, studeren).

Beweegt u genoeg?
Wilt u meer bewegen maar weet u niet hoe dit aan te pakken? De beweegmakelaar helpt u graag! 
Maak een afspraak met een van de twee beweegmakelaars. Deze is kosteloos voor inwoners van Berkelland. U kunt een afspraak maken met de beweegmakelaar door te bellen of te mailen naar de Sport Federatie Berkelland: Email: info@sportfederatieberkelland.nl  of tel: 0545-476727.